nellyamandas.blogg.se

Mina framtidsplaner

Publicerad 2014-03-14 14:39:04 i Allmänt,

Tänkte förresten nu i och med att det börjar bli aktuellt dela med mig lite av mina framtidsplaner för studier!
Många har säkert hört dethär förut, men drar igenom det här iallafall.
 
I Augusti är det tänkt att jag flyttar ner till Helsingfors, till en början kommer jag troligtvis bo hos mina föräldrar och efter jul då Annika flyttar till Berlin flyttar jag in i hennes lägenhet. Eftersom jag bara stannar i Staden i 1 år och A's lägenhet ändå blir tom efter jul så känns det väldigt onödigt att vräka kvinnan som bor i lägenheten jag egentligen skulle ha haft. Men det blir säkert super, får umgås mycket mina föräldrar som omväxling och dessutom blir det inte så mycket krångel med Castro och var han ska vara etc. 
 
Under mitt år i Helsingfors ska jag, om jag slipper in, gå Helsinki Design school på deras ett åriga fashion marketing linje. Det verkade väldigt Nelly-style: Inga tenter, mest bara föreläsningar av folk som arbetar inom modeindustrin (designers, importörer, modejournalister etc.)  och egna projekt samt möjlighet att få nya kontakter. Man kan också jobba vid sidan av eller studera. Jag har funderat att jag borde gå intensivkurs i Italienska vi sidan av.
Jag ser det som en möjlighet att se om det passar mig innan jag kastar mig in i det, som att doppa foten i vattnet innan man hoppar i helt typ. Det är alltså ingen utbildning som ger ett helt yrke, utan fördjupning eller introduktion. Dessutom ordnar de andra kurser också, som förra året ordnades det en modejournalistik kurs(3 månader) och en Fashion Film kurs som årdnas i år igen(3 dagar). Så det blir som en kul och förhoppningsvis lärorik grej! 
 
*För att Texten inte ska bli överväldigande*
 
Sen nästa sommar blir det de stora förändringarna var det tänkt.. Då blir det sydeuropa, säkerligen Florens eller Rom i Italien, Instituto Europeo di Design. Helst skulle jag gå till Florens tror jag, men där går hela utbildningen på Italienska om jag förstått det rätt. Milano blir det nog inte då jag inte diggar storstads andan där. Rom däremot känns lite turistigt. Får se var jag hamnar! Målet är fashion Marketing på antingen engelska, italienska eller lite av båda. Sen får jag se om det blir bachelor's degree (ca3 år) och så ser jag om och var det blir Master's.
 
Jag är ju väldigt långt ifrån modeguru, och därför kanske många tycker dethär är helt fel utbildning för mig. Anledningen till att det nog blir dethär för att jag är uppvuxen inom en familj som alltid varit i denhär branchen och den är inte helt obekant för mig, dessutom öppnar det säkerligen dörrar om man har kontakter. "Följer i föräldrarnas fotspår" så att säga. Dessutom behöver man väl knappast vara en superinnovativ modeguru för att hålla på med PR tänker jag! (;
 
I stora drag är det dethär Fashion Marketing handlar om:
  • Wholesale purchasing
  • How to set up and manage contracts
  • Selecting merchandise for retail stores or catalogs
  • Promotional campaigns
  • Event coordinating
  • Organizing fashion shows
 
Dehär planerna är ju som sagt bara planer, funderingar och drömmar, men omöjliga sådana är det inte! Får se hur det blir om några år (;
 
Till er andra som bloggar: Kan ni inte skriva ett inlägg om era framtidsplaner? Vore så kul och inspirerande att läsa. Puss på er!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela