nellyamandas.blogg.se

Ett av favvoorden: il culo

Publicerad 2015-02-12 23:24:00 i Allmänt,

Ciao ragazzi! Sitter i köket och äter  yoghurt och ricotta(motsvarighet till kvarg) och känner mig helt kraftlös. Kom just hem och det gick helt bra på gymmet idag, är lite stolt att jag klarar mig helt själv och dessutom vågar mig till vikterna fast det allt som oftast kryllar av superrippade karar i området.
Varnar för ett långt pipigt inlägg, så scrolla förbi om ni inte känner för halvdålig långläsning. (;
 
En sak stör mig lite med italien. De behöver lite feminism, det är betydligt större skillnad på män och kvinnor här. Förutom på nattklubben där de placerat ut brudar i latexdräkter och jättecillisar här och där och tv-skärmar som bara visade rumpor och bröst blir jag också irriterad på gymmet. Det är få brudar som faktist gör nånting vettigt där. 
 
 Till skillnad från männen som de flesta ser photoshoppade ut i kroppen som resultat av mycket träning (italiensk metrosexualitet bland män är alltså ingen myt) så  glider de flesta tjejer runt lite lojt och sätter sig vid nån maskin en stund eller går på löpbandet nån minut men ve och fasa om de råkar bli svettiga! De flesta är jättesminkade och idag såg jag ett extremfall där bruden var klädd i en glittrig T-shirt, lösfransar och en stor halsduk medan hon gick på löpbandet 5 minuter varefter hon bad en kille sitta på henne medan hon tänjde den icke-existerande rumpan för att sedan lämna gymmet lika osvettig som då hon kom in. Ööh?
 
Jag skyller dethär på normer om hur de olika könen borde vara, vilka är jättetydliga här. Hos brudarna är målet föga överraskande rumpa och bröst. Jättemånga har Freddy-tights för att framhäva il culo och visst kan de se riktigt bra ut om man har en rumpa som kan bära upp dem, men tyvärr är de flesta fallen inte så här eftersom de inte tränar sina rumpor. Här är den roliga delen: Alla dehär brudarna inlägget berör har rump-dag varje gång de går på gym. Nu skämtar jag inte ens, tjejerna jag går till och från gymmet med ibland har varenda jäkla gång haft rumpdag hittills! Däremot har de aldrig gjort squats. De har aldrig varit i närheten av varken hantlar eller stången. Vad gör de då?
 
Istället sätter de sig vid en maskin och hoppas det ska få rumpan att växa sig rundare av sig själv bara för att man säger att det minnsann är rumpdag idag. Jag vill bara förklara för dem att det egentligen inte ens borde gå att ha rumpdag så ofta för då har man ju knappast gjort mycket rätt isåfall. Och egentligen är det sällsynt att se fram emot att ha rump- och bendagen eftersom den tränar de största muskelgrupperna och därav borde vara tyngst att träna, förutsatt att man faktist anstränger musklerna. Tillägger här att de allra flesta gillar ju resultatet av att träna muskelgrupperna i fråga men få hoppar av förväntan strax före varje pass.
 
Det här är också en följd av att brudarna här begränsas av vad som är kvinnligt och inte: brudar ska inte lyfta. Brudar ska inte svettas. Så är det och så har det alltid varit och italienarna verkar inte ha vuxit ifrån det.
 
 
Tjejerna jag går till och från gymmet med ibland brukar jag inte gymma just av den anledningen att de verkligen inte gör nån nytta för sig själva där, men en dag blev en av dem nyfiken på vad jag gjorde och ville hänga på. Jag är ju långt ifrån expert så jag är knappast den bästa PT'n men nånting tänkte jag att jag kanske kunde lära henne iallafall i och med att jag lärt mig själv en del under de senaste två-tre åren och faktist fått lite resultat. Så jag lärde henne basics med squats, pulsande squats, duck-squats, pilé squats och nigande utfall med ena benet lyft och hantlar. Jag pushade henne att göra några fler än hon egentligen ville och för första gången såg jag henne svettig på gymmet. Nästa gång hon gymmade samtidigt som mej konstaterade hon att "fan vad det kändes i rumpan efter senast, jag gymmar inte med dej igen".
 
Idag tränade jag armar och axlar. När jag kom hem höll italienska lillasystern på att tappa hakan: VAFAN ! Nelly du kan inte träna armar, du är ju tjej?! 
 
No further comments, I'm done. 
 
Är det bara jag eller är dethär grymt konstigt tankesätt? Alla brudar ska gymma men såfort det känns, om man blir svettig eller tränar nån del som inte är feminin är det pinsamt. Är inte vitsen med att träna att man blir stark och tålig i hela kroppen?
 
Baserar ju det här på det jag sett och upplevt på ett och samma gym i 3 veckor så det är säkert inte såhär överallt men överlag verkar det vara så eftersom det här är det ända gymmet på 11km radie.
 
Avslutar lättsamt med denhär låten som min italienska bror visade mig och tyckte jag skulle adda till min tränings-spotifylista (passar till inlägget för att den förstärker ovanstående text ytterligare).. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela